"Ta det inte personligt"

Hmmm...hittade denna bilden på Facebook idag. 
Det här att inte ta saker och ting personligt....jag har så himla svårt att greppa/förstå det!? 

Hur menar man egentligen när man får höra..."Ta inte det här personligt men...."? 
Då är det väl troligen JAG som sagt eller gjort något som frambringaren av feedbacken vill 
uppmärksamma? men jag ska inte ta det personligt?! 
Visst, det kan ju vara så att bäraren av informationen har en dålig dag och inte alls skulle reagerat och 
gett feedback (om den nu är dålig?) om han/hon haft en bra dag...då ska man givetvis inte ta det personligt! 
men ändå så har jag ju sagt eller gjort något som retat någon. 

Skulle ju kunna sätta i perspektiv att någon av mina barn/kollegor/vänner retat upp mig med en småsak och har jag själv en dålig
 
dag så kanske jag gör en big deal av det medans på en bra dag så hade det hela bara passerat? 
Då ska givetvis de inte ta det personligt...det är ju JAG som har en dålig dag!...och borde då givetvis be om ursäkt! 
men ord som har sagts är ju sagda...de kanske redan har sårat? hur kan då den personen undvika att ta det personligt? 

Det står i texter att om man tar det personligt så är man en egoist?! Måste det vara så? Kan det inte vara så att man, när man tar det personligt, 
tar åt sig och vill förbättra eller jobba med sig själv? 
Även om personen som gett feedbacken har en dålig dag så kanske det ligger ett uns av sanning i det personen säger? 

Jag kanske bara svamlar...men jag vet i alla fall att jag tycker det är svårt att INTE ta feedback personligt...speciellt om 
personen som ger feedbacken betyder något.

Pussförnu



Kommentera inlägget här :